La preparació física s’imposa als locals

Estirar músculs, millorar prestacions i respondre a les elevades exigències que es marquen les colles avui en dia. Per als responsables tècnics, aquests objectius són gairebé tan importants com les fites en construccions que es poden arribar a plantejar. De fet, els primers objectius faciliten els segons. Per aquest motiu, diverses colles han incorporat programes d’entrenament físic orientats especialment per als castellers de tronc, que tenen com a missió obtenir el màxim rendiment davant d’unes temporades cada cop més llargues i exigents. I és que tenir la colla en bona forma, els dóna major garanties que executin amb èxit els seus programes.

Han passat prop de 25 anys des que Jaume Rosset va començar a predicar en el desert sobre la necessitat que els castellers havien e detenir de preparar-se físicament. Primer, ho va fer dels Minyons de Terrassa, colla de la qual n’és membre. I després ja com a responsable mèdic de la Coordinadora de Colles Castelleres i impulsor de les jornades de prevenció de lesions. Les tesis de Rosset no van rebre, d’entrada, una legió de seguidors en un món casteller encara habituat a funcionar per dinàmiques històriques. Hi havia distància, però no oposició, ja que la lògica dels plantejaments tenia força absoluta. Era qüestió de temps. I el temps ha passat. I la lògica s’ha imposat: la preparació física és en l’agenda castellera, gairebé en la mateixa importància que la progressió tècnica.

dav

Adoptar metodologia esportiva. El cas d’escala de preparació física més gran és a Vilafranca L’entrada de Toni Bach i Joan Badell com cap de colla i president dels Castellers de Vilafranca respectivament, l’any 2016, va estar acompanyat de la posada en marxa a la junta d’una Àrea de Rendiment i Salut (ARIS). Sílvia Sabaté i Esteban Fernández, metges i membres dels verds, en són els caps visibles. “El projecte no vol que els castells deixin de tenir una mirada cultural, però sí emprar metodologies que es donen en la vida esportiva”, afirma Sabaté.

L’àrea de Rendiment i Salut de Cal Figarot es divideix en tres àmbits: mèdic, esportiu i nutricional. Al primer grup de treball, el personal mèdic col·laborador fa una avaluació dels castellers amb diverses proves que descartin qualsevol malaltia o lesió crònica. En l’àmbit esportiu, es fa una planificació per millorar la condició física mitjançant exercicis de força, resistència i flexibilitat. Finalment, l’equip nutricional té l’objectiu de controlar l’estat corporal i l’alimentació que cal seguir abans d’afrontar una diada castellera.

La dinàmica de preparació dels de la camisa verda es complementa amb una rutina d’exercicis físics abans de cada assaig. A més, durant els minuts previs a l’enlairament de cada castell, es coordina una dinàmica de grup on els castellers practiquen diferents exercicis de flexibilitat i escalfament muscular.

Durant la segona temporada en actiu, l’Àrea de Rendiment i Salut dels penedesencs es marca la fita de continuar endavant i millorar els punts que es van marcar en assemblea relacionats tant amb la salut (prevenció, diagnosi i tractament de lesions) com l’estat de forma dels castellers. “Són dos eixos molt importants en el món dels castells i en el futur moltes més colles l’aplicaran”, afegeix Sabaté.

Sessions al local o a casa. Les ganes de suar amb roba esportiva també han arribat a Can Mussons, al barri de Gràcia. Des del passat mes d’abril, els Castellers de la Vila de Gràcia han introduït unes sessions de preparació física específica per a tots els membres que ho desitgin. L’objectiu d’aquesta activitat és tonificar la musculatura i millorar l’aparell cardiovascular per tal d’estar més preparats i tenir més predisposició física per fer castells.

La coordinació de l’espai de preparació física –que té lloc els dimarts al vespre– va a càrrec de Ricard Atset, component de la colla i llicenciat en Ciències de l’Activitat i l’Esport. Atset creu “és important millorar les capacitats físiques, el rendiment i evitar lesions durant els assaigs i a plaça, així com disminuir el risc de patir accidents i augmentar el control corporal”.

En un inici, la metodologia de treball s’executa sense material i sent les autocàrregues, el treball per parelles, per zones i els exercicis grupals, el sistema que permetrà assolir els objectius marcats. Més endavant, des de la mateixa colla, s’avalua l’eficàcia de les sessions i l’ús d’altres mètodes per avançar encara més en la qualitat del servei.

Els Capgrossos de Mataró també han fet una incursió en la preparació física, encara que no d’una manera egular. Durant el primer tram de la temporada 2016, la colla maresmenca va oferir a disposició dels seus membres una sèrie de sessions d’introducció per millorar el rendiment. La responsabilitat d’aquesta activitat va anar a càrrec d’Albert Busquets Busi, membre de la colla i doctor en Activitat Física i de l’Esport . Durant sis dijous, a més d’organitzar una primera sessió de formació general, es van fer exercicis específics per a posicions de tronc, pinya i rengles de mans. “Van ser unes sessions didàctiques amb la intenció que després qualsevol participant es preparés físicament a casa o al gimnàs pel seu compte”, destaca Busquets. Als Capgrossos defensen que la condició física és un element cabdal que moltes colles han de posar en pràctica, encara que sigui a títol més introductori, “perquè dóna la garantia de fer els castells amb més seguretat i menys probabilitats d’evitar lesions”.

Els Nens del Vendrell van programar durant les vacances d’hivern una sèrie de tallers per reforçar la condició física i corporal dels seus castellers. El cap de colla, Pere Rovira, cap de colla, considera que el treball de la força física i mental els ha ajudat a créixer en qualitat. La primera dinàmica que es va proposar va ser una iniciació al pilates aplicada als castellers. Aquest taller va permetre millorar la respiració, prevenir les lesions, corregir la postura i millorar l’elasticitat. A més, aquesta tipologia va incorporar exercicis cooperatius per tal d’aprendre a treballar en equip.

Les rutines d’escalfament també van tenir molt de pes. Depenent de les necessitats com a castellers, la formació vendrellenca va buscar una direcció que permetés preparar-se per afrontar els assaigs al 100% , prevenir lesions i millorar l’estat físic. Actualment, abans de cada assaig tots els castellers presents escalfen rigorosament durant 15 minuts.

Una altra eina que es posa en pràctica des dels Nens és la visualització. Mitjançant un seguit exercicis, es busca guanyar eines per afrontar mentalment les diverses situacions que es poden produir durant la temporada.

Altres casos. La Colla Jove Xiquets de Tarragona, els Xiquets de Tarragona  i la Colla Joves Xiquets de Valls també, en major o menor mesura, han posat en marxa projectes adreçats a millorar el rendiment i la salut dels seus castellers. Des d’aquestes colles, hi ha la tendència a què s’evitin les lesions per sobrecàrrega al tronc i l’esquena  ja que, si no es tracten de forma adequada, poden esdevenir cròniques. Per això, compten amb metges, fisioterapeutes, psicòlegs o infermers entre els integrants de la seva agrupació que s’ofereixen per col·laborar en tot el que es requereixi.

DAVID PRATS

Foto 1: Sessió d’entrenament dels Castellers de la Vila de Gràcia

Foto 2: Activitat física al local dels Castellers de Vilafranca

Foto 3: Els Nens del Vendrell –abans d’enlairar un 4de8a– és una de les colles que també ha adoptat mesures físiques

Articles relacionats:

La musculatura en els castells: exercicis

Tornar a fer castells després de ser mare

Els efectes col·laterals i l’assegurança

Quantes hores assagem?

Administrar el temps i els recursos per fer un bon assaig