Reclam turístic i icona nacional

El món casteller és conscient de la projecció internacional que ha adquirit el fet casteller i que ha convertit els castells en icona nacional i un reclam turístic. Les actuacions programades al Tarragona ciutat de castells o la Festa de la Cultura Catalana a Barcelona en són una bona mostra i també les moltes actuacions que busquen als propis turistes al seu lloc d’hostatge a hotels i càmpings.

Els castells emocionen als espectadors que els presencien i especialment als que els veuen per primer cop. Aplaudiments tan sols veure com pugen els primers pisos, quan arrenca la canalla, a cada pis en un pilar per sota… l’admiració és creixent a cada castell a les actuacions on els turistes en són els principals destinataris. Sempre s’han fet castells per a turistes però ara més que mai.

La Colla Vella dels Xiquets de Valls té una data fixe al calendari a l’Hotel Calypso de Salou, on l’any passat hi va arribar a fer un castell de 9. També s’han alçat castells de 9 per part dels Castellers de Vilafranca i la Colla Vella al Camp Nou, l’estadi del FC Barcelona, per a un públic internacional. D’actuacions amb castells n’hi ha cada any en hotels de molts punts de destinació turística de la costa catalana. Els Nens del Vendrell actuen cada dijous d’estiu a l’Hotel Ra de Sant Salvador.

Els càmpings també esdevenen plaça castellera durant els mesos d’estiu. Els Bous de la Bisbal van fer la seva primera torre de 6 de l’any un dilluns en una d’aquestes actuacions, a Roda de Barà. Els Castellers d’Altafulla actuaran aquest divendres a un càmping de la població i els Minyons de l’Arboç ho faran a Barà. Els Castellers de Les Roquetes fan una demostració taller cada dijous a un càmping de Vilanova. Una actuació acompanyada d’explicacions en diversos idiomes i on són convidats a participar adults en un taller i a la canalla a fer pilars de 2 sota el guiatge dels castellers de la colla. Els turistes s’emocionen a l’hora que tasten la cultura popular catalana –en molts casos descobrint que la llengua i les tradicions d’origen són diferents de les que suposaven en la seva escapada de sol i platja a la península ibèrica–.

A Barcelona porten anys celebrant la Festa Catalana, on castells i d’altres elements festius promocionen la cultura popular del país. Tarragona ha incorporat el programa Tarragona Ciutat de Castells, que ofereix actuacions entre setmana –conscients que el cap de setmana els turistes estan per altres coses i les colles tenen compromisos–. També s’ha d’incloure en aquest apartat de promoció turística dels castells, d’altres cites que formen part del calendari casteller: diades com la de les Cultures d’Altafulla que deu el seu món a aquesta presència de turistes en la diada d’estiu o la de Reus que sota aquest nom havia convocat una diada de nivell a l’agost. Les festes majors també són un lloc propici per  a què els viatgers internacionals gaudeixen dels castells i la repercussió a les xarxes és notable: ciutats com Barcelona amb la Mercè o Tarragona amb Santa Tecla i Sant Magí fan d’ambaixadors del fet casteller.

En tot aquest aparador promocional també cal incloure les visites guiades a locals de les colles i les actuacions privades en hotels o cellers que es fan durant tot l’any. És una forma de promoció dels castells i també una fórmula d’entrada d’ingressos a les colles.

Foto portada: 3de8 de la Jove de Tarragona al Ciutat de Castells

Foto 1: 3de9f amb folre de la Colla Vella al Camp Nou (2016)

Foto 2: 2de6 dels Bous de la Bisbal al Càmping Barà Park

JORDINA ARMILLA